اصفهان از نظر وجود ذرات معلق کوچکتر از 10 میکرون، جزء آلودهترین شهرهای کشور است.
بابک صادقیان، با بیان اینکه آمار آلودگی هوا به وسیله شاخص آلودگی هوا تعیین میشود در مورد عملکرد این شاخص بیان داشت: این شاخص دارای چندلایه شامل لایه پاک، سالم، آلوده، بسیار آلوده و وضعیت بحرانی است.
وی با اشاره به بررسیهای انجام شده در زمینه هوا در سالهای مختلف اظهار داشت: با توجه به این آمار هرچه به روزهای گرم سال 89 نزدیکتر میشویم، با وجود افزایش میزان روزهای پاک، شاهد افزایش تعداد روزهای آلوده نیز بودهایم و در واقع این آمار گویای این است که وضعیت ناسالم رو به رشد است.
کارشناس مسئول آزمایشگاه هوای اداره کل محیطزیست استان اصفهان ادامه داد: بیش از 65 درصد آلودگی هوای شهر اصفهان ناشی از ترافیک بوده که این عامل با افزایش تعداد خودروهای تک سرنشین افزایش مییابد.
وی با بیان اینکه توسعه فضای سبز و دیگر اقدامات انجام شده در زمینه مبارزه با آلودگی هوا، جوابگوی آمار رو به رشد آلودگی هوا نیست، تصریح کرد: در واقع میتوان گفت توسعه ترافیک شهری و خودروهای تک سرنشین که سبب افزایش آلودگی هوا میشوند، بیش از اقدامات انجام شده در زمینه مبارزه با این آلودگی بوده است و کارهای انجام شده جوابگوی این ترافیک نیست.
صادقیان در مورد راههای مبارزه با آلودگی هوا گفت: توسعه حملونقل عمومی و استفاده از آن توسط مردم، همچنین استفاده از خودروهایی که کمتر موجب کاهش آلودگی هوا میشوند، در این زمینه میتواند راهگشا باشد.
وی با اشاره به اینکه انجام معاینات فنی خودرو نیز در کاهش آلودگی هوا مؤثر است، تصریح کرد: با انجام بموقع معاینات فنی خودرو 40 تا 70درصد آلودگی هوا کاهش مییابد. صادقیان اظهار داشت: از دیگر منابع آلودگی هوا میتوان به گرد و غبار ناشی از منابع طبیعی اشاره کرد که در این زمینه در تیرماه سالهای 87 و 88 گرد و غبار جنوب و جنوب غرب اصفهان بیشترین نقش را در آلودگی هوا داشتهاند.
وی با بیان اینکه استان اصفهان دومین استان بعد از چهارمحالو بختیاری است که تحتتأثیر این گرد و غبار قرار گرفته، ادامه داد: وجود این گرد و غبار در تیر و مرداد ماه سال گذشته سبب افزایش ذرات معلق به میزان 8تا 10برابر استاندارد شد و میتوان گفت که عامل اصلی آلودگی هوا در این ایام همین گرد و غبار بوده است.